یک شی، در برنامه نویسی شی گرا (OOP) (OOP)، یک چکیده نوع داده (Data Type) است که توسط یک توسعه دهنده ایجاد شده است. این می تواند شامل چندین ویژگی و روش (Method) باشد و حتی ممکن است حاوی اشیاء دیگری باشد. در اکثر زبان برنامه نویسی (Programming Language)، اشیاء به صورت کلاس (Class) تعریف می شوند.
اشیاء یک رویکرد ساختاریافته برای برنامه نویسی ارائه می دهند. با تعریف یک مجموعه داده به عنوان یک شی سفارشی، یک توسعه دهنده (Developer) می تواند به راحتی چندین شی مشابه ایجاد کند و اشیاء موجود را در یک برنامه (Program) تغییر دهد. بهعلاوه، اشیاء «انکپسولهسازی» را ارائه میکنند، به این معنی که دادههای درون یک شی از تغییر یا تخریب توسط تابع (Function) یا روشهای دیگر محافظت میشوند، مگر اینکه به صراحت اجازه داده شود.
یک مثال ساده از یک شی ممکن است یک حساب کاربری باشد که برای سایت اینترنتی (Website) ایجاد شده است. شی ممکن است به عنوان class userAccount تعریف شود و دارای ویژگی هایی مانند:
به جای با ایجاد مجدد این ویژگی ها هر بار که یک حساب کاربری جدید ایجاد می شود، یک وب اسکریپت (Script) می تواند به سادگی یک شی userAccount را نمونه سازی کند. اگر حساب کاربری ذخیره شود، داده های اختصاص داده شده به شی ممکن است در پایگاه داده (Database) ذخیره شود.
یک مثال پیشرفته تر از یک شی، یک شخصیت در یک بازی ویدیویی است. این کاراکتر ممکن است دارای ویژگیهای استاندارد باشد، مانند نام، نقطه ضربه و سرعت حرکت. همچنین ممکن است شامل اشیاء دیگری مانند اسلحه، زره، اقلام و غیره باشد. در این مورد، کاراکتر «شیء والد» و اشیایی که در آن قرار دارد «اشیاء کودک» هستند. هر دو شی والد و فرزند می توانند ویژگی ها و روش های خاص خود را داشته باشند. به عنوان مثال، شخصیت ممکن است روش هایی مانند «حرکت» و «حمله» داشته باشد. دستور "attack" ممکن است به شی "سلاح" اشاره کند، که روش های خاص خود را دارد، مانند "swing" یا "thrust."
نکته: در حالی که اشیا معمولاً با برنامه نویسی شی گرا مرتبط هستند، در اصطلاحات کلی علوم کامپیوتر (Computer Science)، یک شی ممکن است به یک عنصر برنامه نویسی منفرد، مانند متغیر (Variable)، ثابت (Constant)، تابع یا متد اشاره داشته باشد.
تعریف شی (Object) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف شی (Object) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.