مخفف "برنامه نویسی شی گرا." OOP (نه Oops!) به یک روش برنامه نویسی بر اساس اشیا، به جای توابع و رویه ها، اشاره دارد. این اشیاء در کلاسهایی سازماندهی میشوند که به اشیاء منفرد اجازه میدهند با هم گروهبندی شوند. بیشتر زبان های برنامه نویسی مدرن، از جمله جاوا (Java)، () و پیش پردازشگر فرامتن (PHP)، زبان های شی گرا هستند و بسیاری از زبان های برنامه نویسی قدیمی اکنون نسخه های شی گرا دارند.
یک "ابجکت" در زبان OOP به یک نوع خاص یا "نمونه" از یک کلاس اشاره دارد. هر شی دارای ساختاری مشابه سایر اشیاء در کلاس است، اما می توان ویژگی های فردی را به آنها اختصاص داد. یک شیء همچنین می تواند توابع یا متدهای مخصوص آن شی را فراخوانی کند. برای مثال، کد منبع (Source Code) یک بازی ویدیویی ممکن است شامل کلاسی باشد که ساختار شخصیتهای بازی را تعریف میکند. شخصیت های فردی ممکن است به عنوان اشیا تعریف شوند که به آنها امکان می دهد ظاهر، مهارت ها و توانایی های متفاوتی داشته باشند. آنها همچنین ممکن است وظایف مختلفی را در بازی انجام دهند که با استفاده از روشهای خاص هر شی اجرا میشوند.
برنامهنویسی شیگرا ساختار و سازماندهی برنامههای نرم افزار (Software) را برای برنامهنویسان آسانتر میکند. از آنجایی که تک تک اشیاء را می توان بدون تأثیر بر سایر جنبه های برنامه تغییر داد، به روز رسانی و تغییر برنامه های نوشته شده در زبان های شی گرا نیز آسان تر است. همانطور که برنامه های نرم افزاری در طول سال ها بزرگتر شده اند، OOP توسعه این برنامه های بزرگ را قابل مدیریت تر کرده است.
تعریف برنامه نویسی شی گرا (OOP) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف برنامه نویسی شی گرا (OOP) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.