یک کلاس در برنامه نویسی شی گرا (OOP) برای توصیف یک یا چند شیء استفاده می شود. به عنوان الگویی برای ایجاد یا نمونه سازی اشیاء خاص در برنامه (Program) عمل می کند. در حالی که هر شی از یک کلاس ایجاد می شود، یک کلاس می تواند برای نمونه سازی چندین شی مورد استفاده قرار گیرد.
چندین زبان برنامه نویسی از کلاس ها پشتیبانی می کنند، از جمله جاوا (Java)، ()، هدف C، و پیش پردازشگر فرامتن (PHP) 5 به بعد. در حالی که نحو (Syntax) تعریف یک کلاس بین زبان های برنامه نویسی متفاوت است، کلاس ها در هر زبان هدف یکسانی دارند. همه کلاسها ممکن است شامل تعاریف متغیر و روش (Method) یا زیر روالهایی باشند که میتوانند توسط شی مربوطه اجرا شوند.
در زیر نمونهای از تعریف پایه کلاس جاوا آمده است:
نمونه کلاس { public static void main(String[] args) { String sampleText = "سلام دنیا!"; System.out.println(sampleText) ; } }
کلاس فوق با نام نمونه، شامل یک روش واحد به نام main است. در اصلی، متغیر sampleText به عنوان "سلام دنیا!" روش main کلاس System را از کتابخانه هسته داخلی جاوا، که حاوی است فراخوانی می کند. روش out.println. این روش برای چاپ متن نمونه در پنجره خروجی (Output) استفاده می شود.
کلاس ها بخش اساسی برنامه نویسی شی گرا هستند. آنها به متغیرها و متدها اجازه میدهند که به جای دسترسی به همه بخشهای برنامه، به اشیاء خاص ایزوله شوند. این کپسوله سازی داده ها از هر کلاس در برابر تغییرات در قسمت های دیگر برنامه محافظت می کند. با استفاده از کلاسها، توسعهدهندگان میتوانند برنامههای ساختاریافته را با کد منبع (Source Code) ایجاد کنند که به راحتی قابل تغییر باشند.
نکته: در حالی که کلاسها در برنامهنویسی شیگرا پایهای هستند، بهجای اینکه بهعنوان طرحهای اولیه عمل میکنند. بلوک های سازنده هر برنامه دلیلش این است که کلاسها باید بهعنوان آبجکتها نمونهسازی شوند تا در یک برنامه استفاده شوند. سازنده ها معمولاً برای ایجاد اشیاء از کلاس ها استفاده می شوند، در حالی که تخریب کننده ها برای آزاد کردن منابع مورد استفاده توسط اشیایی که دیگر مورد نیاز نیستند استفاده می شود.
تعریف کلاس (Class) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف کلاس (Class) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.