مخفف "Internetwork Packet Exchange." IPX یک شبکه پروتکل (Protocol) است که ابتدا توسط سیستم عامل Novell NetWare استفاده شد و بعداً توسط پنجره ها (Windows) پذیرفته شد. IPX در دهه 1980 معرفی شد و تا دهه 1990 محبوبیت خود را حفظ کرد. از آن زمان تا حد زیادی با پروتکل استاندارد پروتکل کنترل انتقال / پروتکل اینترنت (TCP/IP) جایگزین شده است.
IPX لایه شبکه پروتکل IPX/SPX و تبادل توالی بسته (SPX) لایه انتقال است. . IPX عملکردی مشابه پروتکل پروتکل اینترنت (IP) دارد و نحوه ارسال و دریافت داده ها را بین سیستم ها تعریف می کند. پروتکل SPX برای ایجاد و حفظ ارتباط بین دستگاه ها استفاده می شود. این دو پروتکل با هم می توانند برای ایجاد یک اتصال شبکه و انتقال داده ها بین سیستم ها استفاده شوند.
IPX بدون اتصال است، به این معنی که نیازی به حفظ یک اتصال ثابت در حالی که بسته (Packet) وجود دارد ندارد. از یک سیستم به سیستم دیگر ارسال می شود. وقتی اتصال موقتا قطع شد، میتواند انتقال را از جایی که متوقف شد، از سر بگیرد. IPX فقط زمانی بارگیری می شود که اتصال شبکه انجام شود، بنابراین منابع غیر ضروری را اشغال نمی کند.
توجه: در دهه 1990، بازی های ویدیویی محبوب مانند Quake، Descent و WarCraft 2 از IPX برای بازی های شبکه پشتیبانی می کردند. سرویسی مانند Kali می تواند برای شبیه سازی (Emulation) یک اتصال IPX از طریق اینترنت استفاده شود و بازی اینترنتی را فعال کند. اکنون اکثر بازیهای ویدیویی از TCP/IP یا پروتکلهای اختصاصی خود استفاده میکنند تا گیمرها بتوانند آنلاین بازی کنند.
تعریف تبادل بسته اینترنت کار (IPX) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف تبادل بسته اینترنت کار (IPX) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.