از نظر ریاضی، بردار کمیتی است که با قدر و جهت تعریف می شود. به عنوان مثال، یک بردار را می توان با یک فلش 1 اینچی که به زاویه 30 درجه نشان می دهد، نشان داد. بردار دیگر ممکن است 2.5 اینچ باشد و در زاویه 160 درجه باشد. در دنیای کامپیوتر، وکتورها برای تعریف مسیرها در انواع خاصی از تصاویر، مانند فایلهای EPS و اسناد Adobe Illustrator استفاده میشوند. این تصاویر اغلب گرافیک برداری (Vector Graphic) نامیده می شوند زیرا به جای نقطه از بردارها یا مسیرها تشکیل شده اند. گرافیک های برداری را می توان بدون از دست دادن کیفیت، بزرگتر یا کوچکتر کرد.
در علوم کامپیوتر، یک برداری ممکن است به یک نوع آرایه (Array) یک بعدی اشاره داشته باشد. به عنوان مثال، برداری به نام "فیبوناچی" که شش مقدار اول دنباله فیبوناچی را ذخیره می کند به صورت زیر تعریف می شود:
fibonacci[0] = 0، fibonacci[1] = 1، fibonacci[2] = 1، فیبوناچی[3] = 2، فیبوناچی[4] = 3، فیبوناچی[5] = 5
بردارها شبیه آرایهها هستند، اما بر خلاف آرایهها، بردارها از حافظه (Memory) مکانیسم های مدیریت آرایه ها به ساختار حافظه ارائه شده توسط زبان برنامه نویسی که در آن ایجاد می شوند، که معمولاً پشته نامیده می شود، محدود می شوند. بردارها ساختار پویاتری دارند که اغلب به عنوان پشته از آن یاد می شود، که به آنها انعطاف بیشتری در نحوه استفاده از حافظه می دهد. در حالی که یک آرایه از مقدار ایستا حافظه استفاده می کند، حافظه استفاده شده توسط بردار را می توان با افزودن یا حذف عناصر از بردار افزایش یا کاهش داد.
تعریف بردار (Vector) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف بردار (Vector) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.