در محاسبات، اصطلاح "فیلتر" معانی مختلفی دارد. مثالها عبارتند از 1) فیلترهای جستجو، 2) فیلترهای پست الکترونیک (Email)، و 3) فیلترهای چند رسانه ای (Multimedia).
بسیاری از موتور جستجو (Search Engine) به شما امکان می دهند نتایج جستجو را فیلتر کنید. فیلتر جستجو به شما امکان می دهد نتایج را به مجموعه ای کاهش یافته که با فیلتر(های) انتخابی شما مطابقت دارد، محدود کنید. به عنوان مثال، گوگل (Google) گزینه های فیلتر جستجو را در منوی "ابزار" در بالای صفحه نتایج جستجو ارائه می دهد. میتوانید نتایج را فیلتر کنید تا فقط صفحه وب (Webpage) را که به کلمه پرس و جو (Query) شما مطابقت دارد (دقیقاً همانطور که آن را تایپ کردهاید) نمایش دهید. میتوانید نتایج تصویر را بر اساس اندازه، رنگ، نوع فایل (File Type) و حقوق استفاده فیلتر کنید.
موتورهای جستجوی داخلی بسیاری از وبسایتها به شما امکان فیلتر کردن نتایج را نیز میدهند. به عنوان مثال، سایتهای تجارت الکترونیک (E-commerce) مانند آمازون و Best Buy گزینههای فیلتر را هنگام انجام جستجو ارائه میدهند. این گزینهها معمولاً در سمت چپ نوار کناری (Sidebar) صفحه نتایج جستجوی دسکتاپ یافت میشوند. با بررسی فیلترهای مختلف، میتوانید نتایج را بر اساس برند، محدوده قیمت، سبک، رتبهبندی و غیره تنظیم کنید.
یک فیلتر ایمیل ممکن است به فیلتر هرزنامه (Spam) یا فیلتر سفارشی ایجاد شده توسط کاربر اشاره داشته باشد. فیلتر کردن هرزنامه اغلب توسط سرور پست الکترونیکی (Mail Server) قبل از رسیدن پیامها به حساب کاربر انجام میشود. با این حال، چندین نامه مشتری (Client) به شما امکان میدهد فیلترهای ناخواسته سفارشی ایجاد کنید تا هرزنامه یا نامههای ناخواستهای را که در صندوق ورودی (Inbox) شما نمایش داده میشود، کاهش دهید.
شما میتوانید همچنین فیلترهای ایمیل یا "قوانین" ایجاد کنید که به طور خودکار پیام ها را به پوشه (Folder) خاصی در حساب ایمیل شما فیلتر می کند. اگر پیام های زیادی در مورد یک موضوع خاص دریافت می کنید، می توانید قانونی ایجاد کنید تا به طور خودکار پیام ها را در یک پوشه خاص فیلتر کنید. این می تواند سازماندهی پیام های شما را آسان تر کند.
یک فیلتر همچنین ممکن است به یک جلوه دیجیتال (Digital) اضافه شده به یک تصویر، کلیپ ویدیویی یا آهنگ صوتی اشاره داشته باشد. به عنوان مثال، فتوشاپ شامل یک گزینه «فیلتر» در نوار منو (Menu Bar) میشود که حاوی چندین فیلتر تصویر مانند تاری، اعوجاج، پیکسلبندی و وضوح است. از فیلترهای تصویر دیگر می توان برای افزودن جلوه هایی مانند رنگ های زنده یا یک شخصیت عتیقه به یک تصویر استفاده کرد. به عنوان مثال، اینستاگرام (Instagram) ده ها فیلتر برای تغییر ظاهر عکس ها ارائه می دهد.
فیلترها ممکن است برای کلیپهای صوتی و تصویری نیز اعمال شوند. به عنوان مثال، یک فیلتر صوتی می تواند ریورب یا کر اضافی را به آهنگ اضافه کند. برای تصحیح زیر و بم صدای خواننده به یک کلید خاص می توان از یک فیلتر autotune استفاده کرد. از فیلترهای ویدئویی می توان برای افزودن یک سبک بصری خاص به فیلم استفاده کرد، مانند فیلم سیاه و سفید یا تن رنگ سینمایی. همه فیلترهای چندرسانه ای به سادگی الگوریتم (Algorithm) هستند که برای ایجاد جلوه دلخواه بر روی رسانه دیجیتال اعمال می شوند.
تعریف فیلتر کنید (Filter) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف فیلتر کنید (Filter) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.