وکسل حجمی و سه بعدی پیکسل (Pixel) است. یک وکسل یک ذره مکعبی شکل است که نقطه ای را در فضای سه بعدی نشان می دهد. گروهی از وکسلها، که در یک شبکه سهبعدی چیده شدهاند، برای ایجاد یک شکل سهبعدی به روشی مشابه ترکیب پیکسلها برای ایجاد یک تصویر دو بعدی، ترکیب میشوند.
بهعنوان روشی برای ایجاد گرافیکهای سهبعدی، وکسلها هستند. یک جایگزین کمتر رایج برای 3D وایرفریم (Wireframe) و چند ضلعی. به جای ساختن یک شی 3 بعدی از رئوس متصل به خطوط و چند ضلعی های مسطح، یک شی ساخته شده از وکسل از بلوک های یکنواختی تشکیل شده است که به یکدیگر متصل شده اند. هر وکسل می تواند ویژگی های خاص خود مانند رنگ، شفافیت و بافت را داشته باشد. یک شی ساخته شده از وکسل می تواند توخالی باشد، یا می تواند شامل وکسل هایی با ویژگی های خاص خود باشد. به عنوان مثال، یک مدل سه بعدی آووکادو که از چند ضلعی ساخته شده است، یک جسم توخالی به شکل آووکادو خواهد بود، در حالی که مدلی که از وکسل ساخته شده است دارای یک پوسته بیرونی، یک لایه داخلی و یک گودال در وسط خواهد بود.
در حالی که گرافیک های سه بعدی مبتنی بر چند ضلعی در بازی های ویدیویی بسیار رایج تر از وکسل ها هستند، بازی هایی مانند Minecraft اغلب از وکسل ها برای تولید جهان رویه ای و اثرات مخرب زمین استفاده می کنند. تصویربرداری علمی و پزشکی نیز اغلب از 3D تفسیر (Rendering) مبتنی بر وکسل برای نمایش اشیا با استفاده از مقاطع سه بعدی استفاده می کند. برای مثال، پزشکان میتوانند یک اسکن تصویربرداری پزشکی سهبعدی از یک عضو بیمار را از هر زاویهای مشاهده کنند، از جمله یک مقطع برای دیدن مناطق مشکلدار داخل.تعریف وکسل (Voxel) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف وکسل (Voxel) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.