TechBord Logo
TechBord detail

مجوز نرم افزار یا قرارداد سطح خدمات (SLA) چیست؟

در دنیای کامپیوتر، یک "SLA" ممکن است به 1) یک توافقنامه مجوز نرم افزار، یا 2) به یک قرارداد سطح خدمات اشاره داشته باشد.

1. قرارداد مجوز نرم افزار

قرارداد مجوز نرم افزار (همچنین به نام یک قرارداد مجوز کاربر نهایی (End User) یا EULA) قراردادی بین توسعه‌دهنده نرم‌افزار و کاربر است. در حالی که نرم‌افزار جعبه‌ای قبلاً با هارد کپی (Hard Copy) SLA ارائه می‌شد، اکثر قراردادهای مجوز نرم‌افزار اکنون دیجیتال (Digital) توزیع می‌شوند. به عنوان مثال، قرارداد مجوز نرم افزار معمولاً در طول فرآیند نصب (Install) نرم افزار بر روی صفحه نمایش شما نمایش داده می شود. پس از پیمایش در یک SLA، معمولاً دکمه‌ای را مشاهده می‌کنید که می‌گوید «موافقم» یا «می‌پذیرم». با کلیک بر روی دکمه، شما با شرایط SLA موافقت می کنید و بنابراین مجاز به نصب و استفاده از نرم افزار هستید.

اکثر قراردادهای مجوز نرم افزار نسبتا طولانی هستند و حاوی شرایط قانونی زیادی هستند. SLA ممکن است شامل محدودیت‌های مجوز باشد، مانند اینکه چند نفر می‌توانند از نرم‌افزار استفاده کنند و نرم‌افزار روی چند سیستم نصب شده است. اکثر SLA ها همچنین شامل سلب مسئولیت هایی هستند که بیان می کنند توسعه دهنده در قبال مشکلات ناشی از نرم افزار مسئولیتی ندارد. در حالی که این سلب مسئولیت‌ها اغلب چندین پاراگراف هستند، اما اساساً می‌گویند: "با مسئولیت خود استفاده کنید."

2. قرارداد سطح سرویس

قرارداد سطح خدمات، قراردادی است بین ارائه‌دهنده خدمات و کاربر. در بیشتر موارد، توافق بین یک تجارت و یک مصرف کننده است، اگرچه SLA ممکن است بین دو تجارت نیز ایجاد شود. در هر صورت، SLA خدمات خاصی را تعریف می‌کند که در مدت زمان معینی تضمین می‌شوند، اغلب با قیمتی خاص.

یک مثال رایج از قرارداد سطح خدمات، ضمانت‌نامه کامپیوتری است که قطعات و کار را پوشش می‌دهد. از یک کامپیوتر گارانتی ممکن است بیان کند که سازنده موافقت می‌کند هر گونه هزینه خدمات ناشی از خرابی جزء (Component) را برای یک یا چند سال پوشش دهد. سایر نمونه های SLA شامل قراردادهای ماهانه با ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) یا قراردادهای سالانه با شرکت های تلفن همراه است. در هر دو مورد، شرکت ها موافقت می کنند تا زمانی که هزینه اشتراک ماهانه خود را پرداخت کنند، خدمات قابل اعتمادی را به مشتریان ارائه دهند.

SLA مخفف چیست؟

تعریف اصطلاح مجوز نرم افزار یا قرارداد سطح خدمات (SLA) توسط تک بورد

تعریف مجوز نرم افزار یا قرارداد سطح خدمات (SLA) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.

هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف مجوز نرم افزار یا قرارداد سطح خدمات (SLA) دارید یا می‌خواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.

آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.