TechBord Logo
TechBord detail

خرابی (Downtime) چیست؟

زمان از کار افتادگی دوره ای است که یک سیستم در دسترس نیست. ممکن است برای هر کامپیوتر (Computer) یا شبکه (Network) اعمال شود، اما معمولاً در ارجاع به سرور (Server) استفاده می‌شود. به طور خاص، قابلیت اطمینان وب سرور (Web Server) اغلب برحسب زمان از کار افتادگی سنجیده می‌شود، جایی که زمان کم یا بدون توقف ایده‌آل است.

چندین دلیل وجود دارد که چرا سرور ممکن است خرابی را تجربه کند:

< ol>
  • راه‌اندازی مجدد سرور - راه‌اندازی مجدد سرور ممکن است به چند دقیقه توقف نیاز داشته باشد، زیرا سیستم باید خاموش شود، راه‌اندازی مجدد شود، سپس فرآیندهای لازم برای پاسخ به درخواست‌های دریافتی مجدداً راه اندازی شود.
  • راه اندازی مجدد نرم افزار - راه‌اندازی مجدد روند (Process)، مانند Apache در سرور وب، ممکن است در حین راه‌اندازی مجدد فرآیند، چند ثانیه از کار بیفتد.
  • قطع شبکه - اگر سرور به طور فیزیکی از شبکه جدا شده باشد. ، توسط سیستم های موجود در شبکه قابل دسترسی نخواهد بود.
  • قطع شدن شبکه - اگر هر بخشی از شبکه (از جمله اینترنت) بین سرور و مشتری (Client) کار نکند، کلاینت نمی تواند با سرور ارتباط برقرار کند.
  • ترافیک اضافه بار - اگر سروری ترافیک بیشتری از توان خود دریافت کند، نمی تواند به همه درخواست ها پاسخ دهد. کاربران ممکن است تا زمانی که ترافیک کاهش یابد، از کار افتادگی را تجربه کنند. این ممکن است در اثر افزایش ترافیک یا حمله خود داری از خدمات (Denial of Service) ایجاد شود.
  • شکست سخت افزار - اگر یک سخت افزار مهم جزء (Component)، مانند درایو هارد دیسک (HDD)
  • شکست نرم‌افزار - اگر فرآیندی روی سرور، مانند httpd (پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP)) ) سرویس متوقف می شود، باعث می شود تا زمانی که فرآیند دوباره راه اندازی نشود، سرور به درخواست ها پاسخ نمی دهد.
  • قطع برق - اگر برق قطع شود و برق پشتیبان در دسترس نباشد (به عنوان مثال، ژنراتور یا منبع تغذیه اضطراری (UPS))، هر سیستم آسیب‌دیده تا زمانی که برق بازیابی نشود، آفلاین خواهد بود.
  • حمله هکر - اگر هکر (Hacker) کنترل سرور را به دست آورد، ممکن است از آن جلوگیری کند. دسترسی به سرویس‌های مورد نیاز، باعث می‌شود که سرور پاسخ ندهد.
  • به منظور به حداقل رساندن خرابی، مدیران سرور باید اقدامات امنیتی قوی و افزونگی (Redundancy) را اجرا کنند. امنیت شبکه به محافظت در برابر فعالیت های مخرب مانند ورود غیرمجاز و حملات DDoS کمک می کند. افزونگی، مانند سیستم‌های ذخیره‌سازی آرایه اضافی از دیسک های مستقل (RAID) و ژنراتورهای برق پشتیبان، به جلوگیری از خرابی ناشی از خرابی سخت‌افزار کمک می‌کنند. در برخی موارد، ممکن است چندین سرور به گونه‌ای پیکربندی شوند که در صورت خرابی سرور اصلی، سرور ثانویه بتواند کار را به دست گیرد.

    در حالی که مدیران سرور سعی می‌کنند تا حد امکان زمان خرابی را به حداقل برسانند، گاهی اوقات خرابی غیرقابل اجتناب است. به عنوان مثال، هنگام انجام انتقال سرور، ممکن است چندین دقیقه یا حتی چند ساعت از کار افتادن لازم باشد. این نوع "زمان خاموشی برنامه ریزی شده" معمولاً برای ساعات اولیه صبح یا آخر هفته برنامه ریزی می شود که سطح ترافیک در پایین ترین حد است.

    تعریف اصطلاح خرابی (Downtime) توسط تک بورد

    تعریف خرابی (Downtime) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.

    هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف خرابی (Downtime) دارید یا می‌خواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.

    آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.