مخفف "Graphical User Interface" است و "gooey" تلفظ می شود. این یک رابط کاربری (User Interface) است که شامل عناصر گرافیکی، مانند پنجره (Window)، آیکون (Icon) و دکمهها است. این اصطلاح در دهه 1970 ایجاد شد تا رابط های گرافیکی را از رابط های متنی متمایز کند، مانند رابط خط فرمان (Command Line Interface). با این حال، امروزه تقریباً تمام رابطهای دیجیتال (Digital) رابط کاربری گرافیکی هستند.
اولین رابط کاربری گرافیکی موجود به نام "PARC" توسط زیراکس توسعه داده شد. پس از اینکه استیو جابز رابط (Interface) را در طی یک تور در زیراکس دید، از تیمش در اپل خواست تا سیستم عاملی با طراحی مشابه توسعه دهند. سیستم عامل مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی اپل همراه با مکینتاش (Macintosh) که در سال 1984 منتشر شد گنجانده شد. مایکروسافت اولین سیستم عامل مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی خود را با نام پنجره ها (Windows) 1.0 در سال 1985 منتشر کرد.
برای چندین دهه، رابطهای کاربری گرافیکی منحصراً توسط موس (Mouse) و صفحه کلید (Keyboard) کنترل میشد. در حالی که این نوع دستگاه ورودی (Input Device) برای کامپیوتر رومیزی (Desktop Computer) کافی است، اما برای دستگاه های تلفن همراه مانند گوشی هوشمند (Smartphone) و تبلت (Tablet) به خوبی کار نمی کند. بنابراین، سیستم عامل های موبایل برای استفاده از رابط صفحه لمسی (Touchscreen) طراحی شده اند. اکنون بسیاری از دستگاه های تلفن همراه را می توان با دستورات گفتاری نیز کنترل کرد.از آنجایی که در حال حاضر انواع مختلفی از دستگاه های دیجیتال در دسترس هستند، رابط های کاربری گرافیکی باید برای نوع مناسب ورودی (Input) طراحی شوند. به عنوان مثال، یک سیستم عامل دسکتاپ، مانند او اس اکس (OS X)، شامل نوار منو (Menu Bar) و پنجره هایی با آیکون های کوچک است که می توان به راحتی با استفاده از ماوس پیمایش کرد. سیستمعامل تلفن همراه، مانند سیستم عامل آیفون (iOS)، شامل نمادهای بزرگتر است و از دستورات لمسی مانند لغزاندن انگشت (Swipe) و فشار دادن برای بزرگنمایی یا کوچکنمایی پشتیبانی میکند. رابط های خودرو اغلب به گونه ای طراحی می شوند که با دستگیره ها و دکمه ها کنترل شوند و رابط های تلویزیون برای کار با یک کنترل از راه دور ساخته شده اند. صرف نظر از نوع ورودی، هر یک از این رابطها به دلیل داشتن عناصر گرافیکی، رابط کاربری گرافیکی محسوب میشوند.
نکته: رابطهای گرافیکی تخصصی که با استفاده از تشخیص گفتار و تشخیص حرکت کار میکنند، رابط کاربری طبیعی یا رابط کاربری طبیعی (NUI)
تعریف رابط کاربر گرافیکی (GUI) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف رابط کاربر گرافیکی (GUI) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.