Direct3D یک رابط برنامه کاربردی (رابط برنامه کاربردی (API)) است که توسط مایکروسافت توسعه یافته است که مجموعه ای از دستورات و عملکردها را برای دستکاری اشیاء سه بعدی ارائه می دهد. با استفاده از دستورات Direct3D، توسعه دهندگان نرم افزار می توانند از بسیاری از توابع از پیش نوشته شده بهره ببرند. این به برنامه نویسان این امکان را می دهد که به میزان قابل توجهی کد کمتری نسبت به زمانی که مجبور بودند همه توابع را از ابتدا بنویسند، بنویسند. Direct3D مدیریت اشیاء سه بعدی از جمله نور و سایه ها را نسبتاً آسان می کند.
برای اینکه یک برنامه نرم افزاری از دستورات Direct3D استفاده کند، کارت گرافیک یا دستگاه شتاب دهنده گرافیک کامپیوتر باید Direct3D را پشتیبانی کند. خوشبختانه، تقریباً تمام کارتهای ویدیویی ساخته شده برای رایانههای شخصی از Direct3D پشتیبانی میکنند. در حالی که بسیاری از بازیهای ویدیویی و سایر برنامهها از Direct3D استفاده میکنند، اوپن جی ال (OpenGL) استاندارد پرکاربردتری است.
تعریف دایرکت تری دی (Direct3D) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف دایرکت تری دی (Direct3D) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.