TechBord Logo
TechBord detail

اوپن جی ال (OpenGL) چیست؟

OpenGL، مخفف "Open Graphics Library"، یک رابط برنامه نویسی کاربردی (رابط برنامه کاربردی (API)) است که برای تفسیر (Rendering) دو بعدی و سه بعدی گرافیک (Graphics) طراحی شده است. مجموعه‌ای از دستورات مشترک را ارائه می‌کند که می‌تواند برای مدیریت گرافیک در برنامه کاربردی (Application) مختلف و در چندین سکو (Platform) استفاده شود.

با استفاده از OpenGL، توسعه دهنده (Developer) /x> می تواند از همان کد برای رندر گرافیک در مک، کامپیوتر شخصی (PC) یا دستگاه تلفن همراه استفاده کند. تقریباً همه سیستم عامل (Operating System) مدرن و دستگاه‌های سخت‌افزاری از OpenGL پشتیبانی می‌کنند و آن را به انتخابی آسان برای توسعه گرافیک تبدیل می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از کارت گرافیک (Video Card) و واحد پردازش گرافیک (GPU) یکپارچه برای OpenGL بهینه‌سازی شده‌اند و به آن‌ها اجازه می‌دهند دستورات OpenGL را کارآمدتر از سایر کتابخانه‌های گرافیکی پردازش کنند.

نمونه‌هایی از دستورات OpenGL شامل طراحی است. چند ضلعی ها، تخصیص رنگ ها به اشکال، اعمال بافت ها به چند ضلعی ها (نقشه بندی بافت)، بزرگنمایی و کوچک نمایی، تبدیل چند ضلعی ها و چرخش اشیا. OpenGL همچنین برای مدیریت جلوه های نور مانند منابع نور، سایه ها و سایه ها استفاده می شود. همچنین می‌تواند جلوه‌هایی مانند مه یا مه ایجاد کند که می‌تواند روی یک شی یا کل صحنه اعمال شود.

OpenGL به دلیل استفاده گسترده از آن در بازی‌های سه بعدی معمولاً با بازی‌های ویدیویی مرتبط است. این یک راه آسان برای ایجاد پلت فرم متقابل (Crossplatform) بازی یا پورت (Port) یک بازی از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. OpenGL همچنین به عنوان کتابخانه گرافیکی برای بسیاری از برنامه های طراحی به کمک رایانه (CAD) مانند AutoCAD و Blender استفاده می شود. حتی اپل (Apple) از OpenGL به‌عنوان پایه و اساس کتابخانه‌های گرافیکی سیستم عامل مک (macOS) Core Animation، Core Image و Quartz Extreme استفاده می‌کند.

توجه: OpenGL در ابتدا توسط آن توسعه و منتشر شد. Silicon Graphics (SGI) در سال 1992. نسخه اولیه توسط یک هیئت بررسی معماری، که شامل مایکروسافت، IBM، DEC و اینتل بود، تایید شد. در سال 2006، SGI توسعه و نگهداری OpenGL را به گروه Khronos واگذار کرد.

تعریف اصطلاح اوپن جی ال (OpenGL) توسط تک بورد

تعریف اوپن جی ال (OpenGL) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.

هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف اوپن جی ال (OpenGL) دارید یا می‌خواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.

آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.