اشکالزدایی وظیفه یافتن و رفع حشره (Bug) (یا خطاها) در نرمافزار برنامه (Program) است. اشکالات می توانند از ناراحتی های کوچک (مانند نادیده گرفتن کاربر ورودی (Input) در شرایط خاص) یا مشکلات مهمی که می توانند باعث نشت حافظه (Memory Leak) یا تصادف در (Crash) شوند، متغیر باشد. چندین روش برای برنامهنویسان نرمافزار برای اشکالزدایی یک برنامه در دسترس است، از جمله استفاده از اشکال زدا (Debugger) یا تجزیه و تحلیل گزارشهای خرابی.
توسعه دهنده (Developer) نرمافزار خود را قبل از انتشار آن، اشکالزدایی کنید تا بهعنوان شناسایی شود. قبل از اینکه برنامه در دسترس عموم قرار گیرد تا حد امکان خطاهای زیادی وجود دارد. بعید است که یک توسعه دهنده بتواند هر باگ را در اولین بار پیدا کند، بنابراین اکثر توسعه دهندگان فرآیندی برای دریافت بازخورد اشکال از کاربران دارند. یک توسعه دهنده ممکن است نسخه اولیه نرم افزار خود را که به نام نرم افزار بتا (Beta Software) شناخته می شود، برای مجموعه محدودی از کاربران منتشر کند که به شناسایی خطاها کمک می کند. آنها می توانند گزارش های اشکال را مستقیماً از کاربر نهایی (End User) درخواست کنند یا کدهای تخصصی را در نرم افزار خود بگنجانند که به طور خودکار گزارش های خرابی توسعه دهنده را ارسال می کند. پس از یک دور دیگر اشکالزدایی، توسعهدهنده یک رفع فوری (Hotfix) صادر میکند.
محیطهای توسعه یکپارچه (الکترونیک دستگاه یکپارچه یا محیط توسعه یکپارچه (IDE)) شامل اشکالزدایی میشوند که به توسعهدهندگان کمک میکنند تا اشکالزدایی کد منبع (Source Code)
تعریف اشکال زدایی (Debug) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف اشکال زدایی (Debug) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.