تجربه کاربر، که معمولاً به اختصار "UX" نامیده می شود، تجربه ای است که شخص در استفاده از یک محصول یا خدمات دارد. در دنیای فناوری، این اغلب به یک دستگاه سخت افزار (Hardware) یا برنامه نرم افزار (Software) اشاره دارد. یک تجربه کاربری مثبت ساده، شهودی و لذت بخش است. تجربه کاربری منفی پیچیده، گیج کننده و خسته کننده است.
شرکت های موفق بر ایجاد یک تجربه کاربری با کیفیت بالا تمرکز می کنند. وقتی کاربر از استفاده از یک محصول لذت می برد، احتمالاً به استفاده از محصول ادامه می دهد و ممکن است آن را به افراد دیگر توصیه کند. برعکس، اگر محصولی کاربر را ناامید کند، ممکن است به محصول دیگری روی آورد و به دیگران بگوید از استفاده از آن خودداری کنند. بنابراین، تولید یک تجربه کاربری مثبت، هم برای شرکت و هم برای کاربر نهایی (End User) سودمند است.
تمرکز طراحی UX بر روی کاربر است، نه خود محصول. هدف، برآورده کردن یا فراتر از انتظارات کاربر به جای ارائه یک محصول ساده است. محصولی که تجربه کاربری مثبتی را ارائه میکند این است:
نرم افزار برنامه کاربردی (Application) که یک UX خوب ارائه می دهد دارای یک رابط کاربری (User Interface) این بدان معناست که یک کاربر معمولی می تواند برنامه را با استفاده از آن، به جای خواندن کتابچه راهنمای کاربر یا درس خواندن، یاد بگیرد. به عنوان مثال، یک برنامه با گزینه های آیکون (Icon) بصری و نوار منو (Menu Bar) ساده ممکن است برای کاربر جدید به راحتی قابل درک باشد. با این حال، اگر یک توسعه دهنده (Developer) برنامهای با نمادهای غیر استاندارد و گزینههای منوی پیچیده ایجاد کند، برنامه را کمتر بصری میکند و احتمالاً منجر به تجربه کاربری منفی میشود.
یک سایت اینترنتی (Website) با UX خوب به راحتی قابل مشاهده و ساده برای پیمایش است. فونت (Font) باید به راحتی قابل خواندن باشد و محتوا باید به وضوح از هر گونه تبلیغات در صفحه جدا شود. نباید هیچ گونه انیمیشن پاپ آپ (Pop-Up) غیرمنتظره یا حواس پرتی در صفحه وجود داشته باشد. پیمایش باید ساده باشد، که اغلب شامل یک نوار ناوبری (Navigation Bar) در بالای پنجره و همچنین پاک کردن لینک (Link) درون محتوا است. طراحی وب سایت ریسپانسیو (Responsive Web Design) می تواند به ارائه یک UX خوب برای کاربران کامپیوتر رومیزی (Desktop Computer) و تلفن همراه (Mobile) کمک کند.
تجربه کاربر اغلب با فناوری اطلاعات (IT) مرتبط است، اما برای همه محصولات اعمال می شود. به عنوان مثال، سازندگان خودرو تلاش می کنند تا یک تجربه کاربری مثبت برای رانندگان ایجاد کنند. هدف فروشگاه های خرده فروشی ارائه یک تجربه کاربری مثبت برای مشتریان است. از آنجایی که نیازها و خواسته های کاربر به طور مداوم در حال تغییر است، شرکت ها باید به بازخورد کاربران گوش دهند و به آنها پاسخ دهند. شرکت های موفق به طور مداوم محصولات و خدمات خود را به روز می کنند تا انتظارات مشتری را برآورده کنند.
تعریف تجربه ی کاربر (User Experience) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف تجربه ی کاربر (User Experience) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.