معماری حافظه یکپارچه (مخفف UMA) نوعی از حافظه کامپیوتری معماری (Architecture) است که از یک مجموعه حافظه (Memory) برای واحد پردازش مرکزی (CPU) و واحد پردازش گرافیک (GPU). معمولاً در رایانههای دارای پردازندههای گرافیکی یکپارچه و همچنین دستگاههای تلفن همراه مانند تلفنهای هوشمند و تبلتها استفاده میشود.
رایانههای دارای واحدهای پردازش گرافیکی مجزا دارای بانکهای حافظه جداگانه برای CPU و GPU هستند. CPU از سیستم اصلی حافظه دسترسی تصادفی (RAM) برای ذخیره دادههای موقت برای برنامهها و فرآیندهای در حال اجرا در رایانه استفاده میکند، در حالی که پردازندههای گرافیکی از بانکهای حافظه داخلی خود با سرعت حافظه دسترسی تصادفی ویدیویی (VRAM) برای دادههای تصویری استفاده میکنند. . گذرگاه پی سی آی اکسپرس (PCI Express) در صورت لزوم، دادهها را بین RAM سیستم و VRAM منتقل میکند.
CPUهای دارای یک پردازنده گرافیکی یکپارچه (Integrated) یک مخزن حافظه را بین هر دو پردازنده به اشتراک میگذارند. کاهش هزینه و پیچیدگی کامپیوتر این معماری نیاز به مبادله داده ها بین RAM و VRAM را برطرف می کند. در برخی موارد، این منجر به عملکرد کندتر می شود زیرا CPU و GPU نیاز به دسترسی به حافظه از طریق باس (Bus) دارند که در غیر این صورت فقط به CPU سرویس می دهد.
اپل (Apple) پیاده سازی UMA خود را با ام یک (M1) خود معرفی کردند. /x> سری از پردازنده ها. از آنجایی که این پردازندهها حافظه سیستم را روی همان سیستم روی یک تراشه (SoC) هستههای CPU و GPU دارند، میتوانند با پهنای باند (Bandwidth) بسیار بالاتر و با تاخیر (Latency)
تعریف معماری حافظه یکپارچه (Unified Memory Architecture) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف معماری حافظه یکپارچه (Unified Memory Architecture) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.