Sprite یک گرافیک بیت مپ (Bitmap) است که برای بخشی از یک صحنه بزرگتر طراحی شده است. این می تواند یک تصویر ثابت یا یک گرافیک متحرک باشد. نمونههایی از اسپریتها عبارتند از اشیاء موجود در بازیهای ویدئویی دوبعدی، آیکون (Icon) که بخشی از یک برنامه کاربردی رابط کاربری (User Interface)، و تصاویر کوچک منتشر شده در وبسایتها.
در دهه 1980 و برای در بیشتر دهه 1990، اسپرایت ها راه استانداردی برای ادغام گرافیک در بازی های ویدیویی بودند. گرافیست ها تصاویر 2 بعدی کوچکی ایجاد کردند که برای نمایش شخصیت ها و سایر اشیاء استفاده می شد. توسعه دهندگان به این اسپرایت ها در کد منبع (Source Code) ارجاع دادند و ویژگی هایی مانند زمان نمایش اسپرایت ها و نحوه تعامل آنها با سایر اسپرایت ها را به آنها اختصاص دادند. به عنوان مثال، در یک اسکرولر جانبی، مانند Super Mario Bros، زمانی که Super Mario روی آن می پرید، جن دشمن Koopa به یک Koopa صاف تبدیل می شود. امروزه برخی از بازیهای ویدیویی هنوز از اسپرایتهای دو بعدی استفاده میکنند، اما بیشتر بازیهای رایج به جای آن از چند ضلعیهای سه بعدی استفاده میکنند. از آنجایی که رایانهها و کنسولهای بازی اکنون کارتهای ویدیویی سه بعدی اختصاصی دارند، میتوانند اشیاء سهبعدی را با کارایی بیشتری نسبت به اسپرایتهای دو بعدی ارائه کنند.
در حالی که اسپرایتها در بازیهای ویدیویی مدرن کمتر رایج شدهاند، هنوز توسط نرم افزار (Software) توسعه دهندگان برای اهداف دیگر. به عنوان مثال، اسپرایت ها اغلب برای افزودن دکمه ها، نمادها و سایر عناصر رابط کاربری به برنامه های نرم افزاری استفاده می شوند. توسعهدهندگان میتوانند اقداماتی را به sprites در رابط کاربری متصل کنند، مانند پخش یک انیمیشن یا تغییر نمای فعلی پنجره هنگام کلیک روی sprite. Sprites به ویژه برای افزودن گرافیک های سفارشی که به طور بومی توسط رابط برنامه کاربردی (API) سیستم عامل پشتیبانی نمی شوند مفید هستند.
Sprites همچنین در شبکه جهانی وب (WWW) برای دکمه های پیمایش و برای افزودن جذابیت بصری به صفحه وب (Webpage). در سالهای اخیر، ورقهای sprite به روشی محبوب برای توسعهدهندگان وب برای بارگذاری گرافیک وبسایت تبدیل شدهاند. با ترکیب تعداد زیادی اسپرایت در یک تصویر، همه اسپرایت ها می توانند توسط مرورگر کاربر با یک درخواست به سرور دانلود (Download) و حافظه پنهان (Cache) شوند. سپس تصاویر با استفاده از ویژگیهای ورق سبک آبشاری (CSS) نمایش داده میشوند که مکانهای اسپرایت را در تصویر مشخص میکنند.
تعریف جن (Sprite) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف جن (Sprite) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.