قرقره یک فضای ذخیرهسازی موقت در حافظه دسترسی تصادفی (RAM) رایانه است که حاوی دادههای ورودی (Input) یا خروجی (Output) است. هنگامی که یک کار یا فرآیند در رایانه آغاز می شود، اما نمی تواند بلافاصله اجرا شود، اغلب در یک قرقره قرار می گیرد. این فرآیند اسپولینگ (Spooling) نامیده می شود. قرقره داده ها را نگه می دارد تا زمانی که دستگاه مناسب برای استفاده از آن آماده شود.
متداول ترین نوع قرقره یک قرقره چاپی است که کارهای چاپی ارسال شده به چاپگر را ذخیره می کند. از آنجایی که چاپگر ممکن است نیاز به گرم کردن قبل از چاپ سند داشته باشد، ممکن است سند در طول فرآیند گرم کردن چاپگر در قرقره نگه داشته شود. اگر چندین سند برای چاپگر ارسال شده باشد، قرقره چاپ ممکن است حاوی صف (Queue) کار باشد.
می توانید یک قرقره چاپ را به عنوان یک قرقره از نخ در نظر بگیرید. از کامپیوتر به چاپگر متصل می شود. البته قرقره چاپ به جای نخ حاوی داده های کامپیوتری است. همانطور که داده ها به چاپگر منتقل می شوند، مانند باز کردن یک قرقره از رایانه حذف می شوند. پس از خالی شدن قرقره، دیگر داده ای به چاپگر منتقل نمی شود.
تعریف قرقره (Spool) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف قرقره (Spool) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.