شبکه اجتماعی فعالیت برقراری ارتباط با افراد دیگر، اغلب در سایتهای رسانه های اجتماعی (Social Media)، برای ایجاد روابط جدید و ایجاد روابط موجود است. سایت اینترنتی (Website) اختصاص داده شده به شبکه های اجتماعی به افراد امکان می دهد پروفایل ایجاد کنند، با سایر کاربران ارتباط برقرار کنند، پیام ها را مبادله کنند و اطلاعات را به اشتراک بگذارند. فعالیت شبکههای اجتماعی ممکن است در سایتهای رسانههای اجتماعی بزرگ و با منافع عمومی (مانند فیس بوک (Facebook)) یا در سایتهای شبکههای اجتماعی کوچکتر با تمرکز محدودتر که به عنوان پایهای برای یک جامعه برخط (Online) عمل میکنند، رخ دهد. سایتهای شبکههای اجتماعی برای افرادی در یک زمینه خاص، با علایق و سرگرمیهای مشترک یا نیاز به پشتیبانی برای مشکل خاصی وجود دارند.
وقتی شخصی برای یک سایت شبکه اجتماعی ثبتنام میکند، ابتدا یک نمایه ایجاد میکند. در بیشتر موارد، آنها ممکن است ناشناس باقی بمانند، اما با ارائه برخی اطلاعات پس زمینه، می توانند ارتباط با سایر افرادی را که علایق مشترک دارند یا پیشینه مشابهی دارند، آسان تر کنند. هنگامی که شخصی حساب و نمایه خود را ایجاد کرد، می تواند نمایه های سایر کاربران را مشاهده کرده و به آنها متصل شود (اغلب از عبارات "دوست (Friend)" یا "تماس" استفاده می کنند). سایر ویژگیهای مشترک در شبکههای اجتماعی عبارتند از: پیامهای خصوصی بین افراد، اشتراکگذاری محتوا (مانند تصاویر، پیوندها و پستهای مبتنی بر متن) با دوستانشان، و ارسال نظرات در مورد محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط دیگران.
روابط در شبکههای اجتماعی. سایت های شبکه می توانند اشکال مختلفی داشته باشند. "دوستی" یک رابطه متقابل یک به یک ایجاد می کند، در حالی که "دنبال کردن" یک فرد ارتباطی یک طرفه برای دیدن پست های او ایجاد می کند بدون اینکه آنها لزوماً آنها را دنبال کنند. روابط ایجاد شده در سایت های شبکه های اجتماعی ممکن است کاملاً آنلاین باقی بماند، اما بسیاری از مردم از آنها برای ایجاد روابط آفلاین استفاده می کنند. به عنوان مثال، لینکدین (LinkedIn) یک سایت شبکه اجتماعی محبوب متمرکز بر کسب و کار است که در آن افراد زیادی با یکدیگر تماس برقرار می کنند که به آنها کمک می کند شغل جدیدی پیدا کنند یا شغل خود را پیش ببرند. سایت های دوستیابی نیز نوعی شبکه اجتماعی در نظر گرفته می شوند.
نکته: اصطلاحات "شبکه اجتماعی" و "رسانه های اجتماعی" اغلب به صورت مترادف با یکدیگر استفاده می شوند، اما آنها به معنای جنبه های مختلف یک مفهوم بزرگتر هستند. شبکه های اجتماعی به ایجاد ارتباط بین کاربران یک جامعه آنلاین اشاره دارد که اغلب روابط و بحث های یک به یک را تقویت می کند. رسانه های اجتماعی در عوض به محتوای ایجاد شده توسط کاربر (UGC) ایجاد شده و به اشتراک گذاشته شده به صورت آنلاین اشاره دارد که اغلب گروه بزرگی از دنبال کنندگان را هدف قرار می دهد. سایتهایی که بر محتوای رسانههای اجتماعی متمرکز شدهاند (به جای روابط شبکههای اجتماعی) اغلب تمرکز اصلی روی الگوریتم (Algorithm) دارند که برای ترغیب افراد به دنبال کردن حسابهایی که ممکن است به آنها علاقه مند باشند، با تأکید کمتر بر دوستیابی با سایر کاربران طراحی شدهاند.
تعریف شبکه اجتماعی (Social Networking) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف شبکه اجتماعی (Social Networking) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.