Middleware دو معنای جداگانه اما مرتبط دارد. یکی نرم افزار (Software) است که دو برنامه مجزا را قادر می سازد تا با یکدیگر تعامل داشته باشند. دیگری یک لایه نرم افزاری در داخل یک برنامه کاربردی (Application) است که به جنبه های مختلف برنامه اجازه می دهد با هم کار کنند.
متداول ترین نوع میان افزار نرم افزاری است که دو برنامه مجزا را قادر می سازد تا با هم ارتباط برقرار کرده و به اشتراک بگذارند. داده ها. یک مثال نرم افزاری در وب سرور (Server) است که سرور پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) را قادر می سازد با موتورهای برنامه نویسی مانند پیش پردازشگر فرامتن (PHP) یا ای اس پی (ASP) در هنگام پردازش داده های صفحه وب تعامل داشته باشد. . میانافزار همچنین سرور وب را قادر میسازد تا هنگام بارگیری محتوا برای پایگاه داده (Database) به دادههای صفحه وب (Webpage) دسترسی داشته باشد. در هر یک از این موارد، میان افزار به آرامی در پس زمینه اجرا می شود، اما به عنوان یک "چسب" مهم بین برنامه های کاربردی سرور عمل می کند.
Middleware همچنین به برنامه های مختلف کمک می کند تا از طریق یک کامپیوتر ارتباط برقرار کنند شبکه (Network) . پروتکل (Protocol) های مختلف را قادر می سازد تا با ترجمه اطلاعاتی که از یک سیستم به سیستم دیگر منتقل می شود، با هم کار کنند. این نوع میانافزار ممکن است بهعنوان یک مؤلفه «معماری خدماتگرا» (معماری سرویس گرا (SOA)) روی هر سیستم در شبکه نصب شود. وقتی دادهها بین این سیستمها ارسال میشود، ابتدا توسط مؤلفه میانافزار پردازش میشود، سپس خروجی (Output) در قالب استانداردی که هر سیستم میتواند آن را درک کند، پردازش میشود.
Middleware همچنین میتواند در یک برنامه واحد وجود داشته باشد. . به عنوان مثال، بسیاری از بازی های سه بعدی از یک "موتور سه بعدی" استفاده می کنند که چند ضلعی ها، بافت ها، نورپردازی، سایه ها و جلوه های ویژه بازی را پردازش می کند. موتورهای سه بعدی به عنوان میان افزار در نظر گرفته می شوند، زیرا جنبه های مختلف بازی را در کنار هم قرار می دهند. به عنوان مثال، هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) بازی در ارتباط با موتور سه بعدی برای ایجاد گیم پلی کار می کند.
میان افزار موتور بازی شامل یک رابط برنامه کاربردی (API) سفارشی است که استانداردهایی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. تابع (Function) و دستورات مورد استفاده برای کنترل اشیاء درون بازی. این امر توسعه بازی را با اجازه دادن به برنامه نویسان برای استفاده از کتابخانه ای از توابع از پیش نوشته شده به جای ایجاد خود از ابتدا ساده می کند. همچنین به این معنی است که موتورهای سه بعدی را می توان در بیش از یک بازی استفاده کرد.
تعریف میان افزار (Middleware) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف میان افزار (Middleware) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.