تأخیر یک پاسخ آهسته از یک کامپیوتر (Computer) است. این میتواند هر دستگاهی را که کندتر از حد انتظار پاسخ میدهد، توصیف کند، اگرچه اغلب در بازیهای آنلاین استفاده میشود.
تاخیر در بازیهای ویدیویی عموماً توسط یکی از دو عامل ایجاد میشود:
اگر در حال انجام یک بازی چند نفره آنلاین هستید و رایانه شما نمی تواند داده های دریافتی را در زمان واقعی (Real-Time) پردازش کند، ممکن است بازی را برای همه کند کند. اگر اتصال اینترنت شما کند یا ناسازگار است (که اغلب با اتصالات بي سيم (Wireless) مشترک اتفاق می افتد)، ممکن است سیستم شما به اندازه کافی سریع داده ها را ارسال و دریافت نکند تا با سایر بازیکنان همگام شود. تاخیر ممکن است منجر به نرخ فریم ناپایدار شود و باعث تاخیر بین ورودی (Input) شما و اتفاقاتی که روی صفحه میافتد شود.
در دنیای ایدهآل، همه گیمرهای آنلاین باید رایانههای سریع و اتصالات اینترنتی داشته باشند. . در واقعیت، بازیکنان طیف وسیعی از سیستمهای کامپیوتری و سرعت اتصال اینترنت (Internet) دارند. بنابراین، توسعه دهندگان بازی باید تاخیر در بازی های چند نفره را در نظر بگیرند. یکی از روشها استفاده از سرور مرکزی بازی است که اطمینان حاصل میکند که تاخیر یک بازیکن تنها روی فردی که کامپیوتر یا اتصال اینترنت کندی دارد تأثیر میگذارد. از تأثیر منفی کاربران با سیستمهای کند روی بازیکنانی که تنظیمات بازی با کیفیت بالایی دارند، جلوگیری میکند.
در برخی موارد، بازیکنی با تاخیر زیاد از یک بازی چندنفره بوت میشود. به عنوان مثال، در StarCraft 2، اگر سیستم بازیکنی پاسخ نمیدهد، پیامی روی صفحه پخش کننده ظاهر میشود که میگوید "در انتظار سرور." سایر بازیکنان بازی پیامی خواهند دید که می گوید "در انتظار بازیکن: [نام بازیکن]." اگر تاخیر خیلی زیاد باشد، سرور در نهایت بازیکن عقب مانده را از بازی بوت می کند.
اصطلاحات "تاخیر" و "تأخیر" گاهی اوقات قابل تعویض هستند زیرا آنها اغلب به یک چیز اشاره می کنند. با این حال، تاخیر (Latency) یک اصطلاح فنی تر است که معمولاً با مقدار خاصی کمیت می شود. به عنوان مثال، تأخیر اتصال شبکه بازیکن ممکن است برابر با پینگ (Ping) زمان پاسخ بین رایانه او و سرور باشد. تأخیر زیاد (مثلاً بیش از 120 میلی ثانیه) می تواند تأخیر قابل توجهی ایجاد کند.
توجه: «Lag» را می توان به عنوان یک فعل نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، بازیکنی که "لگ" دارد ممکن است سرعت بازی را کاهش دهد.
تعریف تاخیر (Lag) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف تاخیر (Lag) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.