مخفف "مدیریت خدمات فناوری اطلاعات."
ITSM مدیریت استراتژیک سطح بالا خدمات فناوری اطلاعات (IT) یک سازمان است. این مدیریت فناوری اطلاعات را در تمام مراحلش پوشش می دهد - از طراحی اولیه تا اجرا و تحویل. ITSM بیشتر بر فرآیندها و گردشهای کاری مورد استفاده برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات به کاربر نهایی (End User) متمرکز است تا فناوری و ابزارها.
اساس ITSM بر چارچوبهایی متکی است که بهترین روشها را برای IT ترسیم میکنند. یکی از چارچوب های قابل توجه کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL)) است که یک خط مبنا از نظر سازمان و فناوری خنثی برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات فراهم می کند. از آنجایی که این چارچوب مشخص میکند که چه باید کرد و چگونه آن را انجام داد، اما نه از ابزارهایی که باید استفاده کرد، میتواند برای یک سیستم IT داخلی شرکت، پروژه (Enterprise) یا یک ابر (Cloud) IT-as- اعمال شود. اجرای a-Service (ITaaS).
ابزارهای ITSM معمولاً بهعنوان مجموعههای نرمافزاری ارائه میشوند و به مدیران فناوری اطلاعات اجازه میدهند تا ابزارهای مورد استفاده را با نیازهای بخش فناوری اطلاعات خود تنظیم کنند. این ابزارها یک داشبورد یا "میز خدمات" را ارائه می دهند که به عنوان نقطه تماس اولیه برای کاربران سازمان در هنگام مواجهه با مشکلات فناوری اطلاعات عمل می کند. مجموعهها همچنین ابزارهای دیگری را ارائه میکنند که یک سازمان میتواند بر اساس نیازهای خود سفارشی کند، مانند مدیریت گردش کار، ذخیرهسازی ابری، ردیابی دارایی، دانش پایگاه داده (Database) و مدیریت مجوز.
تعریف مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.