مخفف "Information Technology Infrastructure Library." ITIL مجموعه ای از رویه ها و دستورالعمل های توصیه شده است که سازمان ها باید هنگام استفاده یا ارائه خدمات فناوری اطلاعات (IT) (IT) رعایت کنند. این یک رویکرد سازماندهی شده برای مدیریت خدمات
IT ارائه می دهد که برای شرکت ها و مشتریان سودمند طراحی شده است.
پنج مرحله اولیه چرخه عمر سرویس ITIL در زیر فهرست شده است.
استراتژی خدمات - مرحله برنامه ریزی ایجاد یا استفاده از یک سرویس فناوری اطلاعات جدید. به عنوان مثال می توان به ایجاد یک شبکه پردیس بی سیم یا اجرای اینترانت (Intranet) برای اعضای یک سازمان اشاره کرد. این مرحله شامل تعریف هدف و اهداف سرویس است.
طراحی سرویس - مرحله طراحی سرویس، که ممکن است شامل اجرای اولیه نیز باشد. این سرویس باید به گونه ای طراحی شود که نیازهای کاربر نهایی (End User) را برآورده کند و برای مدت زمان مورد انتظار سرویس پایدار باشد. انتخاب
فناوری های مناسب یکی از مهمترین جنبه های مرحله طراحی است. معمولاً راهحلهای مقیاس پذیر
(Scalable) ترجیح داده میشوند تا بتوانند با سازمان رشد کنند.
انتقال خدمات - مرحلهای که بر انتقال بین خدمات فناوری اطلاعات و پرسنل فناوری اطلاعات تمرکز میکند. این شامل انتقال اولیه از عرضه سرویس جدید و همچنین حرکت به سمت راه حل های دیگر در آینده است.
همچنین شامل ایجاد طرحی برای اینکه چه کسی سرویسها را در صورت تغییر فناوریها یا پرسنل مدیریت میکند، میشود.
عملیات خدمات - مرحلهای که مدیریت و عملیات واقعی سرویس را پس از فعال شدن پوشش میدهد. این شامل نظارت و نگهداری سرویس و همچنین تدوین برنامه ای برای رفع مشکلات در صورت بروز می شود. هدف ارائه یک
سرویس قابل اعتماد با توقف محدود در طول عمر سرویس است.
بهبود خدمات مستمر (CSI) - طرحی برای به روز رسانی و بهبود مستمر سرویس در صورت نیاز. در دنیای فناوری اطلاعات، نیازهای کسب و کارها و مشتریان دائماً در حال تغییر است. بنابراین یک سرویس موفق باید
قابل انعطاف (Flexible) و قابل ارتقا باشد و با این نیازهای در حال تغییر سازگار باشد.
برنامه ای برای به روز رسانی منظم سرویس می تواند به رسیدن به این هدف کمک کند.
کسب و کارها و سازمان ها ملزم به پیروی از شیوه های مشخص شده توسط ITIL نیستند. با این حال، توصیهها میتوانند برای هر سازمانی که به دنبال ارائه یا پیادهسازی خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات است، مفید
باشد. AXELOS که بهترین شیوه های ITIL را حفظ می کند، گواهینامه های ITIL را برای افرادی که درک جامعی از ITIL ایجاد کرده اند ارائه می دهد.
تعریف اصطلاح کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL) توسط تک بورد
تعریف کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.