زمان از کار افتادگی دوره ای است که یک سیستم در دسترس نیست. ممکن است برای هر کامپیوتر (Computer) یا شبکه (Network) اعمال شود، اما معمولاً در ارجاع به سرور (Server) استفاده میشود. به طور خاص، قابلیت اطمینان وب سرور (Web Server) اغلب برحسب زمان از کار افتادگی سنجیده میشود، جایی که زمان کم یا بدون توقف ایدهآل است.
چندین دلیل وجود دارد که چرا سرور ممکن است خرابی را تجربه کند:
< ol>به منظور به حداقل رساندن خرابی، مدیران سرور باید اقدامات امنیتی قوی و افزونگی (Redundancy) را اجرا کنند. امنیت شبکه به محافظت در برابر فعالیت های مخرب مانند ورود غیرمجاز و حملات DDoS کمک می کند. افزونگی، مانند سیستمهای ذخیرهسازی آرایه اضافی از دیسک های مستقل (RAID) و ژنراتورهای برق پشتیبان، به جلوگیری از خرابی ناشی از خرابی سختافزار کمک میکنند. در برخی موارد، ممکن است چندین سرور به گونهای پیکربندی شوند که در صورت خرابی سرور اصلی، سرور ثانویه بتواند کار را به دست گیرد.
در حالی که مدیران سرور سعی میکنند تا حد امکان زمان خرابی را به حداقل برسانند، گاهی اوقات خرابی غیرقابل اجتناب است. به عنوان مثال، هنگام انجام انتقال سرور، ممکن است چندین دقیقه یا حتی چند ساعت از کار افتادن لازم باشد. این نوع "زمان خاموشی برنامه ریزی شده" معمولاً برای ساعات اولیه صبح یا آخر هفته برنامه ریزی می شود که سطح ترافیک در پایین ترین حد است.
تعریف خرابی (Downtime) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف خرابی (Downtime) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.