TechBord Logo
TechBord detail

کپی رایت (Copyright) چیست؟

حق نسخه‌برداری ابزاری قانونی برای محافظت از اثر نویسنده است. این یک نوع مالکیت معنوی (Intellectual Property) است که حقوق انتشار، توزیع و استفاده انحصاری را برای نویسنده فراهم می کند. این بدان معناست که هر محتوایی که نویسنده ایجاد کرده است نمی تواند توسط شخص دیگری بدون رضایت نویسنده استفاده یا منتشر شود. طول مدت حفاظت از حق نسخه‌برداری ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد، اما معمولاً برای عمر نویسنده به اضافه 50 تا 100 سال طول می‌کشد.

انواع مختلف محتوا را می‌توان با حق نسخه‌برداری محافظت کرد. به عنوان مثال می توان به کتاب، شعر، نمایشنامه، آهنگ، فیلم و آثار هنری اشاره کرد. در دوران مدرن، حفاظت از حق چاپ به سایت اینترنتی (Website) و سایر محتوای آنلاین گسترش یافته است. بنابراین، هر محتوای اصلی منتشر شده در وب توسط قانون کپی رایت محافظت می شود. این در عصر دیجیتال (Digital) که ما در آن زندگی می کنیم مهم است، زیرا حجم زیادی از محتوا را می توان به راحتی کپی (Copy) و چسباندن (Paste) کرد.

پس چگونه آیا حفاظت از حق چاپ را دریافت می کنید؟ خوشبختانه، در اکثر کشورها، حفاظت از کپی رایت به صورت خودکار انجام می شود. این بدان معناست که هر زمان محتوای اصلی را منتشر می کنید، به طور خودکار توسط قانون حق چاپ محافظت می شود. به عنوان مثال، اگر یک وبلاگ (Blog) را در اینترنت ارسال کنید، محتوای شما به طور خودکار تحت پوشش حق چاپ قرار می گیرد. در بیشتر موارد، این نوع حفاظت از حق چاپ تنها چیزی است که لازم است. با این حال، اگر می‌خواهید دیگران بدانند محتوای شما دارای حق نسخه‌برداری است، می‌توانید نشان‌واره حق نسخه‌برداری (©) را در کنار نام خود در هر صفحه وب (Webpage) که حاوی محتوای اصلی شما باشد، پست کنید. همچنین ممکن است بخواهید سال‌هایی را که مالک محتوا بوده‌اید را نیز درج کنید. در زیر نمونه‌ای از خط حق نسخه‌برداری آورده شده است:

حق نسخه‌برداری © 2007-2009 [نام شما].

در شرایطی که حفاظت از حقوق یک نویسنده حیاتی است، بسیاری از کشورها ثبت حق نسخه‌برداری را ارائه می‌کنند. ، که به نویسندگان اجازه می دهد محتوای دارای حق چاپ را در یک آژانس مرکزی ثبت کنند. این امر اثبات مالکیت محتوا را در صورت اختلاف آسان‌تر می‌کند.

حق نسخه‌برداری ابزار مفیدی برای محافظت از محتوای اصلی است. این به مردم برای کاری که انجام می دهند اعتبار می بخشد، چیزی که همه ما می توانیم قدردان آن باشیم. بنابراین، اگر زمانی به فکر کپی کردن محتوای شخص دیگری هستید، به این فکر کنید که چه احساسی به شما دست می دهد اگر شخصی از اثر اصلی شما کپی کند و آن را به عنوان اثر خود منتشر کند. اگر می خواهید از محتوای شخص دیگری استفاده کنید، ابتدا از نویسنده اجازه بخواهید. و همیشه در جایی که اعتبار است اعتبار بدهید.

تعریف اصطلاح کپی رایت (Copyright) توسط تک بورد

تعریف کپی رایت (Copyright) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.

هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف کپی رایت (Copyright) دارید یا می‌خواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.

آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.