کلمه "کتابخانه" در زمینه کامپیوتر نرم افزار (Software) معانی مختلفی دارد. یک کتابخانه ممکن است به مجموعه ای از کد منبع (Source Code) از پیش نوشته شده و سایر منابعی که برنامه (Program) می تواند به آنها مراجعه کند اشاره کند. یک کتابخانه همچنین ممکن است به یک پایگاه داده (Database) سازمانیافته از فایلهایی که برنامه مدیریت میکند، مانند کتابخانه موسیقی یا عکس اشاره کند.
همه سیستم عامل (Operating System) شامل بستههای کتابخانهای هستند که حاوی کد منبع تابع (Function) و سایر منابع هستند. یونیکس (Unix)، لینوکس (Linux) و سیستم عامل مک (macOS) از پوشههای کتابخانه برای ذخیره اسکریپت (Script)، فونتها و سایر منابع سیستم استفاده میکنند. پنجره ها (Windows) مجموعه ای از فایل های کتابخانه پیوند پویا (DLL) را در پوشه های سیستم ویندوز نگه می دارد. هر برنامهای که روی رایانه اجرا میشود به این کتابخانهها دسترسی دارد و میتواند به محتوای آنها در طول زمان اجرا (Runtime) به جای جمعآوری اطلاعات اضافی در فایل اجرایی (Executable File) خود ارجاع دهد.
کتابخانه های کد دیگر به طور جداگانه در دسترس توسعه دهندگان هستند تا در آنها گنجانده شود. برنامه های آنها توسعه دهنده (Developer) ممکن است از این کتابخانه های تخصصی برای افزودن فرآیندهای از پیش موجود به برنامه های خود استفاده کند. به عنوان مثال، OpenSSL یک کتابخانه () است که حاوی توابع برای امنیت رمزگذاری (Encryption)، رمزنگاری (Cryptography) و لایه سوکت های امن (SSL)/TSL است. یک توسعهدهنده میتواند به جای نوشتن توابع رمزگذاری خود از ابتدا OpenSSL را در پروژه خود قرار دهد و سپس توابع از قبل موجود را از کتابخانه فراخوانی کند و در زمان و تلاش قابل توجهی صرفهجویی کند.
اصطلاح "کتابخانه" همچنین ممکن است به مجموعه هایی از انواع فایل های خاص اشاره کند که یک برنامه می تواند سازماندهی و دسترسی داشته باشد. به عنوان مثال، یک کتابخانه رسانه آی تیونز (iTunes) به طور خودکار موسیقی شما را مدیریت می کند - فایل ها را در یک ساختار پوشه سازماندهی می کند، ابرداده (Metadata) دقیق را حفظ می کند و دسترسی سریع به هر فایلی را در پنجره برنامه فراهم می کند. هنگامی که آهنگ های جدیدی اضافه می کنید، iTunes به طور خودکار آنها را با بقیه فایل های موجود در کتابخانه سازماندهی می کند.
علاوه بر موسیقی، بسیاری از انواع فایل های رسانه ها (Media) دیگر را می توان در کتابخانه ها سازماندهی کرد. کتابخانههای عکس میتوانند عکسهای شما را وارد کنند تا به شما کمک کنند آنها را بر اساس تاریخ یا مکان مرتب کنید، آنها را در آلبومها گروهبندی کنید، و حتی آنها را برای تشخیص چهرههای خاص اسکن کنید. گوشی هوشمند (Smartphone) می تواند به طور خودکار عکس های گرفته شده با دوربین خود را در یک کتابخانه سازماندهی کند و برنامه های کتابخانه عکس مانند Apple Photos نیز به شما امکان می دهند عکس ها را از دوربین های دیگر وارد کنید. برنامههای کتابخانه ویدیویی مانند Plex به شما کمک میکنند تا کتابخانههایی از فیلمها و نمایشهای تلویزیونی ایجاد کنید و به شما امکان میدهند مجموعه خود را به راحتی از رابط برنامه مرور کنید. سایر برنامههای رسانهای مانند پخشکنندههای پادکست (Podcast) و خوانندههای کتاب الکترونیکی (eBook) نیز کتابخانههایی از فایلهایی را که دانلود و وارد میکنید ایجاد میکنند.
تعریف کتابخانه (Library) در این صفحه یک تعریف پایه نگاشته شده توسط تک بورد است. اگر مایل به ارجاع به این صفحه یا استناد به این تعریف هستید، با شرط درج لینک به این صفحه می توانید از این محتوا استفاده کنید.
هدف تک بورد توضیح اصطلاحات کامپیوتری به روشی است که به راحتی قابل درک باشد. ما برای سادگی و دقت با هر تعریفی که منتشر می کنیم تلاش می کنیم. اگر بازخوردی درباره تعریف کتابخانه (Library) دارید یا میخواهید یک اصطلاح فنی جدید پیشنهاد کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید.
آیا می خواهید اصطلاحات فنی بیشتری یاد بگیرید؟ در خبرنامه روزانه یا هفتگی مشترک شوید و شرایط و آزمون های ویژه را در ایمیل خود تحویل بگیرید.